Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (2024)

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (1)
De Logitech G27 is de opvolger van de bekende stuurwielset van Logitech de G25. Het is een stuurwiel met pedalen en een schakelbak om racespellen en simulators realistischer te maken. Met dit stuur wordt je bureau omgetoverd tot een echte auto met als aantrekkelijke extra’s de kracht van force feedback en het prachtige design. Met dit stuur krijg je een hele andere kijk op racespellen. Kortom... pure sensatie!

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (2)
Wat zit erin de grote doos van de G27?

• Het stuur
  • Pedalen gedeelte (koppeling, rem en gas)
  • Schakelmodule met functietoetsen
  • Stroomadapter + kabel
  • Gebruikershandleiding om aan de slag te kunnen

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (3)

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (4)
Op de schakelmodule zitten maar liefst 4 (rode) functieknoppen die naar eigen wens per spel programmeerbaar zijn, je kunt bijvoorbeeld de lichten van de auto aandoen of de ruitenwissers aanzetten (indien dit wordt ondersteund). De schakelmodule bevat tevens een D-pad. Deze komt ook voor op een controller van een Xbox 360. Hiermee kun je gemakkelijk scrollen door menu’s zonder eerst je toetsenbord en muis erbij te hoeven pakken. De 4 (zwarte) knoppen aan de bovenkant kun je ook een handeling toewijzen. Alle knoppen functioneren snel en goed. Je kunt ze per spel programmeren in de Logitech Software. Ben je links- of rechtshandig? Om gebruik te maken van de schakelmodule maakt dit niks uit, deze kun je zowel links als rechts van het stuur plaatsen met de makkelijke en stevige klemmen op je bureau. Het schakelen, remmen en gas geven gaat vrijwel probleemloos en voelt zeer strak aan, het lijkt net alsof je ‘echt’ achter het stuur zit!

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (5)

Achterop het stuur zijn metalen schakelflippers bevestigd, je kunt deze gebruiken om te schakelen in Formule1 auto’s, maar ook voor andere functionaliteiten in games. Ook dit is geheel naar wens programmeerbaar. Richting aangeven of toeteren, alles gaat feilloos. De LED-indicatoren in het midden van het stuur geven aan wanneer je moet schakelen. Een nadeel is wel dat niet alle spellen dit ondersteunen. Geen groot probleem, want in de meeste spellen zie je op het scherm wanneer je moet schakelen. Wat deze G27 set zo baanbrekend heeft gemaakt, is de krachtige force feedback, ook wel vibration feedback genoemd. Het woord zegt het al, het stuur geeft trillingen door van het wegoppervlak, rij je in hobbelige bergen, zet je maar schrap! Het stuur van de G27 stelt je zeker niet teleur, het is zo nu en dan een strijd zijn om de macht over het stuur te behouden. Mocht het je soms teveel worden, kun je de force feedback lager zetten of zelfs helemaal uitschakelen. Later in de review kom ik uitgebreid op de bijgeleverde software van Logitech terug.

De pedalen zijn voorzien van, jawel, een gas-, rem- en een koppelpedaal. Hier valt verder niet veel over uit te leggen. Hierover vertel ik later meer in deze review.

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (6)
Je kunt gebruik maken van de G27 wanneer je Windows XP of hoger hebt geïnstalleerd. 20MB vrije harde schijf ruimte en een vrije USB-poort hebt. Om van de nieuwste updates te worden voorzien heb je een internetverbinding nodig. Verder is hij ook PlayStation 2 en PlayStation 3 compatible, let op dat wanneer je op een console speelt, je de software van Logitech niet kunt gebruiken, je moet het doen met de instellingen op de console zelf. Dit is alleen mogelijk op de PC met de Logitech Profile Manager software.

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (7)

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (8)
Bij het open maken van de doos kreeg ik al snel door dat het een goede aankoop was. Bij het uitpakken van de onderdelen voelde alles heel erg solide aan, ik wist direct dat dit geen miskoop was! Alles zag er mooi afgewerkt uit en voelde goed aan. Bij het aansluiten van het stuur op de PC was het even een kwestie van alle kabels goed aansluiten en overzicht houden. Kleine kabelgootjes onderop het stuurgedeelte zorgen ervoor dat de kabels mooi op hun plek blijven zitten en er niet kunnen uitvallen tijdens het spelen. Hier heeft Logitech goed over nagedacht. Laten we eens kijken hoe ik dit apparaat moet aansluiten.

Nadat ik alle kabels onderin het stuur heb geplugd, en het stuur op mijn PC aansloot begon het stuur zichzelf te kalibreren. Na ongeveer 10 seconden stopt het en kwam er een melding in beeld dat er een nieuwe controller was aangesloten, de ‘Logitech G27 Steering Wheel’. Dat is mooi, maar ik wil graag de software van Logitech erop hebben. In de nieuwste software van Logitech kwam ik het niet tegen, maar kwam op internet er al snel achter via het forum van Logitech dat ik de G27 Profile Manager moest downloaden.

Na de installatie zag ik het stuur in beeld en kon alles naar eigen wens instellen. Onder het kopje ‘globale instellingen’ zag ik dat er een optie was om de force feedback aan te passen en nog veel meer. Het eerste spel dat ik ging testen was City Car Driving, in de opties van dit spel kon ik gemakkelijk en snel mijn G27 instellen naar wens. De rode knopjes onder en de zwarte knopjes bovenop de schakelmodule. Erg handig, want ik was geen toetsenbord meer nodig en voelde dat ik nu echt ‘in het spel’ zat.

Toen ik alle instellingen bij langs was gegaan, was het tijd om te gaan rijden… En dat was zeker een hele mooie ervaring, hij leek net alsof ik een echte auto bestuurde. Alles reageerde net zoals in het echt en het stuur reageerde strak en accuraat. Ik stond met open mond te kijken hoe Logitech dit voor elkaar heeft gekregen.

Een ding wist ik zeker: dit was het geld dubbel, maar dan ook dubbel en dwars waard! Zeer goede kwaliteit voor een goede prijs, als je weet wat je voor je geld krijgt, is het zeker het kopen waard!

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (9)

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (10)
Het is erg gemakkelijk om de schakelmodule en stuur te bevestigen aan je bureau. Er zitten namelijk draaiknoppen op om het gemak op monteren of demonteren te verzorgen. Het zit in zijn geheel erg stevig en laat niet zomaar los als deze eenmaal vastzitten. De pedalen zitten niet met klemmen of draaiknoppen vast, om verschuiving te voorkomen zitten er zes rubberen voetjes onder. Wanneer je het gas flink moet intrappen om de politie van je af te schudden blijft het pedaal gedeelte mooi op zijn plaats. Wanneer je tapijt hebt in je (game)kamer of huiskamer, heeft Logitech er een tapijthaak onder gemonteerd. Dit zijn kleine haken die in je tapijt vastklemmen, hier is zeker over nagedacht van Logitech!

Mocht je bezig zijn om de Logitech G27 op een vaste plaats te houden, bijvoorbeeld voor de televisie op een vaste plaats, kun je ook nog gebruik maken van de gaten onder alle drie de onderdelen van de set. Draai er stevige bouten in en het staat zo vast als een huis. Zoals je ziet is dit de ideale set.

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (11)
In deze video speel ik het spel City Car Driving, dit spel ondersteund alle functies van de G27. Op de video zie je een camera aan de zijkant van mij, een bij de pedalen en gameplay van het spel.

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (12)
Hieronder staat een link naar een video waar ik een kleine geluidstest doe met het stuur en de versnellingsmodule. Afhankelijk van je instellingen maakt het stuur minder of meer geluid, maar let dan wel op dat je speelervaring lager ligt als force feedback uit is. ‘Science Wins’.

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (13)
Premium leer, roestvrijstaal, stevig…

Stuur: echt leer, roestvrij staal en een diameter van 27 cm. Het stuur van de G27 heeft het allemaal. Voorzien van 2 force feedback motoren ben je klaar voor de start! Je voelt dat het stuur erg stevig is en niet zomaar een stuurtje is, het is een stevig geheel dat niet ratelt of los zit wanneer je aan het stuur trekt. Het leer ruik je echt, weer een kenmerk van echte kwaliteit. Het stuur heeft de mogelijkheid om 900 graden te draaien, bij de meeste spellen die ik speel vind ik dit niet zo fijn, maar heb dit in de software aangepast naar ongeveer 200 graden, afhankelijk van het spel natuurlijk. Achterop het stuur zijn metalen schakelflippers bevestigd, je kunt dit gebruiken om te schakelen in snelle auto’s die niet over een versnellingspook beschikken. Bij snelle handelingen door de bocht hoor je de mechanisme onderdelen niet, dit komt door de anti-backlash die is toegepast bij het stuur.

Pedalen: 3 roestvrijstalen pedalen gemaakt van zwaar metaal. Elk pedaal voelt anders aan, net zoals in een echte auto. De koppeling voelt niet zwaar, maar ook niet licht aan. De rem voelt wel zwaar aan en het gaspedaal voelt licht aan. Op het moment dat ik in City Car Driving hard moest remmen, voelde het remmen erg krachtig aan! Als ik met mijn ogen dicht moest zeggen of ik op echte pedalen van een auto zat te drukken of op die van de G27, voelde ik persoonlijk geen verschil. Het reageert allemaal snel en je kunt het instellen zoals je zelf wil (zoals bij The Crew heb je hele uitgebreide instellingen). De plaat waar de pedalen op bevestigd zijn glijd niet weg door de anti-slip rubbertjes. Het is een mooi groot geheel en voelt goed aan. Logitech heeft een goede keuze gemaakt om er stoere sportpedalen op te zetten.

Schakelmodule: last but not least, de versnellingsbak. Uitgerust met 6 versnellingen en een achteruitversnelling. Om van de achteruitversnelling gebruik te kunnen maken, moet je de pook in zijn vrij zetten, indrukken en in de zesde versnelling. Zo kom je dus nooit per ongeluk midden in het racen in je achteruitversnelling terecht als je van de vijfde naar de zesde versnelling gaat schakelen. Op het console boven de versnellingspook zelf zitten nog een 8 knoppen. 4 rode en 4 zwarte knoppen om precies te zijn. Maar we vergeten natuurlijk niet de D-Pad met de pijltjes. In het begin van mijn review heb ik hier al over gehad, wat je er mee kan doen en wat de voordelen hier van zijn ten opzichte van je toetsenbord.

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (14)

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (15)
Pluspunten:

• Hoge kwaliteit, het design en de kwaliteit zijn uitstekend. Ik ken geen betere set dan deze!
  • Alles voelt lekker stevig aan, er zijn zéker geen goedkope materialen gebruikt!
  • Heeft een erg krachtige force feedback, soms is het echt te zwaar en moet ik het terugdraaien in de software, daar gaat immers ook mijn volgende pluspunt over.
  • De software heeft veel opties, daarnaast kun je in de spellen ook nog je besturing naar wens instellen.

Minpunten:

• Paar kabels op je bureau, dit kun je zien als een plus- of minpunt. Bij gebruik op een desktop computer bij een bureau zijn het veel kabels maar er valt mee te leven.

Eigen mening:
Ik ben op het moment van typen zelf druk bezig met het nemen van rijlessen en ik moet eerlijk zeggen, het voelt net aan als ‘echt’ autorijden. Met het aansluiten van het geheel ben je een paar minuten bezig, maar het geeft je daarna dan ook enorm veel spelplezier.

De grootte van de set is precies goed, bij het uitpakken krijg ik een echt ‘wow-gevoel’. Wat ik persoonlijk ook erg mooi vind is dat het stuur aan de buitenkant is voorzien van echt leer. Het glijdt niet weg en je handen blijven er goed omheen zitten.

Mijn eindconclusie is heel simpel… Twijfel je? Niet doen! Als je zeker weet dat je genoeg leuke race- of simulatiespellen hebt, is dit echt een must have voor de game ervaring. Koop hem vandaag nog zal ik zeggen!

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zilver, Zwart - Robbie004 - Product reviews (16)

Een reactie of een +1 waardeer ik zeer. Bij vragen kun je ook altijd reageren, ik beantwoord het dan zo snel mogelijk.

Top Articles